Syekh Abu Ali Al-Hussain Ibn
Abdallah:
Memiliki Kedudukan Tinggi di
Bidang Ilmu Logika
Sejak muda, Abu Ali
Al-Hussain Ibn Abdallah sudah mampu menguasai berbagai ilmu pengetahuan yang
berasal dari Yunani. Ia merupakan tokoh
ahli logika. Juga menguasai ilmu agama Islam. Dalam perkembangannya
menjadi seorang ulama, yang mewarnai perkembangan filsafat Islam.. Siapa dia
sesungguhnya?
Syekh Abu Ali Al Hussain Ibn
Abdallah dilahirkan pada tahun 370
Hijrah bersamaan dengan 980 Masehi di Iran. Sejak kecil hingga dewasa memang
suka mengaji berbagai ilmu pengetahuan di Bukharah, Iran seperti bidang bahasa
dan sastra. Juga mempelajari ilmu-ilmu
lain, yaitu geometri, logika,
matematika, dan sains. Meski demikian, tidak melupakan untuk belajar ilmu agama
Islam.
Penguasaannya dalam pelbagai bidang ilmu itu telah menjadikannya seorang
tokoh sarjana yang serba bisa. Ia tidak sekadar menguasainya.Tapi juga berjaya mencapai
tahap puncak (zenith), yaitu kecemerlangan tertinggi dalam bidang ilmu
yang dipelajari.
Di samping itu, tokoh ini menduduki kedudukan yang tinggi dalam bidang ilmu
logika, sehingga digelar guru ketiga. Dalam bidang penulisan, Abu Ali Al
Hussein Ibnu Abdallah telah menghasilkan ratusan karya termasuk kumpulan
risalah yang mengandungi hasil sastra kreatif.
Ia juga merupakan seorang ahli
falsafah yang terkenal.
Pernah menulis sebuah buku berjudul “An-Najah” yang membicarakan persoalan
falsafah. Pemikiran falsafahnya banyak dipengaruhi oleh aliran falsafah
al-Farabi, yang telah menghidupkan pemikiran Aristotle. Oleh sebab itu,
pandangannya banyak dipengaruhi oleh asas dan teori perubatan Yunani, khususnya
Hippocrates.
Ia berpendapat, bahwa matematika boleh digunakan untuk mengenal Tuhan.
Pandangan yang sama pernah dikemukakan oleh ahli falsafah Yunani seperti
Pythagoras untuk menguraikan mengenai sesuatu kejadian. Bagi Pythagoras,
sesuatu barangan mempunyai angka-angka dan angka itu berkuasa di alam ini.
Walau apa pun pandangan yang dikemukakan, sumbangannya dalam perkembangan
falsafah Islam tidak mungkin dapat dinafikkan. Bahkan, ia boleh dianggap
sebagai orang yang bertanggungjawab menyusun ilmu falsafah dan sains dalam
Islam. Kini pemikiran-pemikirannya yang tertuang dalam
kitabnya, banyak dipelajari oleh ilmuwan di berbagai negara di dunia. HUSNU
MUFID
Tetapi tidaklah wajib segala yang wujud itu datang daripada Wajib al-Wujud.
Sebab, Dia berkehendak bukan mengikut kehendak. Walau bagaimanapun, tidak
menjadi halangan bagi Wajib al-Wujud untuk melimpahkan atau menerbitkan segala
yang wujud karena kesempurnaan dan ketinggian-Nya.
Pemikiran falsafah dan konsep ketuhanannya telah ditulisnya dalam bab
"Himah Ilahiyyah" dalam fasal "Tentang adanya susunan akal dan
nufus langit dan jirim atasan. Pemikirannya ini telah mencetuskan kontroversi
dan telah disifatkan sebagai satu percobaan untuk membahaskan zat Allah.
Al-Ghazali telah menulis sebuah buku yang berjudul Tahafat al'Falasifah (Tidak
Ada Kesinambungan Dalam Pemikiran Ahli Falsafah) untuk membahaskan
pemikirannya.
Antara sanggahan yang diutarakan
oleh al-Ghazali ialah penyangkalan terhadap kepercayaan dalam keabadian planet
bumi, penyangkalan terhadap penafikkannya mengenai pembangkitan jasad manusia
dengan perasaan kebahagiaan dan kesengsaraan di surga maupun neraka.
Berdasarkan pandangan itu, Imam al-Ghazali telah menyifatkan fahamnya
sebagai sesat dan lebih merusakkan daripada kepercayaan Yahudi dan Nasrani. Sebenarnya,
ia tidak pernah menolak kekuasaan Tuhan.
Dalam buku “An-Najah”, menyatakan bahwa
pencipta yang dinamakan sebagai "Wajib al-Wujud" ialah satu. Dia
tidak berbentuk dan tidak boleh dibagikan dengan apa-apa cara sekalipun.
Menurutnya, segala yang wujud (mumkin al-wujud) terbit daripada "Wajib
al-Wujud" yang tidak ada permulaan.
0 komentar:
Posting Komentar
silahkan komentar melalui emai
sialahkan saja melakukan demonstrasi, akan tetapi gunakanlah dengan cara-cara damai dan jangan sampai memacetkan jalan raya yang merugikan masyarakat