Selasa, 14 Maret 2017

Renung, Mengapa Oknum Anggota DPRRI Korupsi

Syekh Tuan Hussain

Menulis I8 Buah Kitab Fiqh, Tauhid, dan Tasawuf.


Syekh Tuan Hussain Kedah atau nama sebenarnya Hussain bin Nasir bin Muhamad Taib dilahirkan di Titi Gajah, Alor Setar pada 2 November 1863 bersamaan 20 Jamadil Awal, 1280 Hijrah. Ia berasal dari keluarga ulama’ yang tinggal di Kalimantan. Siapakah dia sebenarnya berikut ini kisahnya.

Pada sekitar tahun 1841 Haji Mas’ud, Syekh Tuan Hussain singgah di Sungai Kedah dalam perjalanan pulang ke Kalimantan dari Makkah. Di kesempatan itu Haji Mas’ud telah memainkan peranan penting membantu kerajaan Kedah dalam perang menentang Siam.
Walau bagaimanapun, Haji Mas’ud telah syahid dalam peperangan itu pada tahun 1842. Melihat keadaan itu, anaknya Muhamad Taib dan ahli keluarga yang lain telah mengambil keputusan untuk menetap di Kedah untuk mencari
kehidupan baru. Kelahiran Syekh Tuan Hussain dalam keluarga ini terus memberi sinar khususnya dalam perkembangan dakwah Islamiah.
Keluarga Muhamad Taib terdiri di kalangan  ulama’. Dalam sejarah perjuangannya, Syekh  Tuan Hussain merupakan seorang penulis kitab-kitab agama yang terkenal di Nusantara. Tokoh ini telah menghasilkan 18 buah kitab mengenai fiqh, tauhid, dan tasawuf.
Dalam mendidik ummat, Syekh Tuan Hussain mengajarkan tulisan berhuruf  jawi serta mendirikan pondok pesantren sebagai institusi pendidikan agama Islam.
Beliau mendirikan sekolah dalam satu pondok pesantren  di beberapa kawasan di Kedah. Tujuannya untuk  mengukuhkan pendidikan Islam. Diantara  tempat-tempat tersebut ialah di Bohor, Selengkoh, Padang Lumat serta di Pokok Sena, Seberang Perai.
Satu perkara yang menarik tentang tokoh ini ialah sistem dan
disiplin yang diterapkan dan dilaksanakan dalam mengendalikan sekolah yang diasaskannya. Kawasan institusi pendidikan itu dilengkapi surau.
Manakala rumah-rumah pondok (tempat penginapan) pelajar dibina secara tersusun. Untuk mereka yang berkeluarga dibina pondok di dalam kawasan sekolah. Sedangkan bagi yang masih bujang didirikan pondok di kawasan luar.
Para pelajarnya terdiridari remaja belasan tahun hingga kepada orang tua yang berumur 50 tahun. Kebanyakan mereka terdiri dari pelajar tempatan, namun ada juga yang datang dari Sumatera, Patani, dan Brunei. Hal ini menunjukkan betapa pengaruh pendidikan institusi pondok Syekh Tuan Hussain begitu meluas.
Meskipun sistem perhubungan pada waktu itu amat sukar lantaran institusi pendidikan belum banyak didirikan oleh pihak kerajaan. Pada waktu itu pelajar digalakkan bekerja sendiri bagi menampung kehidupan. Sebahagian mereka bersawah padi bersama-sama penduduk setempat.
Syekh Tuan Hussain menetapkan jadual belajar yang ketat untuk pelajar-pelajarnya. Beliau akan mengajar pada  tengah hari hingga petang. Waktu pembelajaran ini merangkumi sembahyang zuhur dan Asar secara berjemaah.
Manakala pembantu-pembantu Syekh Tuan Hussain akan mengajar pada waktu malam. Jadual yang disediakan itu adalah untuk memberi peluang kepada pelajar-pelajar pondok itu mencari nafkah kehidupan pada waktu pagi. Pondok Tuan Hussain semakin mendapat sambutan hebat dari para  pelajar.
Pada satu ketika terdapat lebih 50 buah pondok didirikan di satu-satu lokasi. Menyedari keadaan itu, Syekh Tuan Hussain memperkenalkan asrama (rumah panjang) yang boleh didiami oleh ratusan pelajar.
Dalam satu-satu musim pengajian, pondok ini mempunyai lebih dari 400 orang pelajar dan angka ini ada kalanya mencapai lebih 1000 orang.
Selain mendengar kuliah yang disampaikan oleh Syek Tuan Hussain dan pembantunya, para pelajar membaca kitab-kitab yang ditulis oleh Syekh Tuan Hussain. Mereka juga turut merujuk kepada nota-nota yang disalin oleh pelajar-pelajarnya yang terdahulu.
Terdapat 18 buah kitab yang ditulis oleh Syekh Tuan Hussain sendiri. Kitab itu turut digunakan di seluruh Nusantara baik melalui penerbitan maupun yang dibawa oleh bekas pelajarnya yang datang dari seluruh pelosok alam Melayu. Antara kitab itu ialah al-Nur al-Mustafid fi Aqaid Ahi al-Tauhid (1887), Tamrin al-Sibyan (1809), Hidayat al-Sibyan (1911), Hidayat al-Mutafakkirin (1918), Kasr al-Iksir (1920), Hidayat al-Talibin (1924),
Tadrih al-Sibyan (1926), dan banyak lagi.
Jelas di sini bahwa tokoh ini selain memberi kuliah, dia juga menulis, bahkan menurunkan ilmunya dalam bentuk dokumen yang sangat berharga. Semua itu dapat diwariskan hingga ke hari ini. Pastinya tokoh ini mempunyai disiplin masa yang begitu tersusun dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab.
HUSNU MUFID

0 komentar:

Posting Komentar

silahkan komentar melalui emai
sialahkan saja melakukan demonstrasi, akan tetapi gunakanlah dengan cara-cara damai dan jangan sampai memacetkan jalan raya yang merugikan masyarakat