Selasa, 27 Desember 2016

Sufi, Syekh Abdurrahman Al Sufi


Syekh Abd-al Rahman Al-Sufi

Menemukan Teori Baru  Ilmu Astronomi
Syekh Abd-al Rahman Al-Sufi (903-986; juga dikenali sebagai Azophi di dunia Barat) merupakan salah seorang ahli sains Islam. Beliau merupakan seorang ahli astronomi Parsi (Iran sekarang) yang kehidupan sehari-hari menjalani kehidupan sebagai seorang sufi. Berikut ini kisah hidupnya.
Abd Al Rahman Al-Sufi lahir pada 7 Disember 903 dan meninggal pada 25 Mei 986.Tinggal di kawasan Emir adud ad-Daula di Isfahan. Pekerjaannya   melakukan tugas menterjemah dan mengembangkan kerja-kerja astronomi Greek, terutama Almagest of Ptolemy.
Sebagai seorang sufi dan ahli astronomi terkenal di zaman pertengahan, Abdul Al-Rahman al-Sufi juga melakukan beberapa sumbangan dengan membetulkan senarai bintang Ptolemy dan melakukan anggaran magnitud dan kejelasan yang menyimpang daripada kerja Ptolemy.
bukan di Isfahan yang tidak dapat dilihat oleh bangsa Eropah. Juga ia memerhatikan dan dapat mengira tempoh panjang tahun tropika dan menerangkan mengenai bintang, posisi, magnitud dan warna serta  menghasilkan dua lukisan satu daripada luaran cakerawala dan satu lagi dari sebelah dalam yang dilihat dari Bumi.
Beliau mengenal pasti Awan Besar Magellanic yang kelihatan di Yaman dan
Abdul al-Rahman Al-Sufi juga menulis mengenai astrolab dan mencari beberapa kegunaan mengenainya. Kemudian  menerbitkan bukunya yang terkenal ‘Book of Fixed Stars’ pada 964, yang memaparkan mengenai kerjayanya dalam bentuk teks dan gambar.
Al-Sufi juga menjelaskan mengenai warna Sims(satu bintang) tidak berubah yang
Al-Sufi menyediakan carta langit daripada pemerhatiannya dan mengubah
magnitudnya dan mengubah magnitudnya dengan cermat. Bukunya Kitab al-Kawatib al-Thabit al-Musawwar merupakan hasil karya yang unggul dalam astronomi stellar.
Bukunya boleh didapati dalam Bahasa Arab dan diterjemah dalam Bahasa Peranchis oleh Schjellerup dan ia dikatakan penting sehingga kini bagi kajian dalam bidang ilmu pengetahuan alam.
Warna yang berlainan dianggap hasil daripada perubahan cuaca dari satu tempat ke tempat lain. Disebabkan sumbangannya yang besar dalam bidang astronomi, sebuah kawah di bulan dinamakan Kawah Azophi yang mempunyai diameter 47.0 kilometer dalam sembilan bagian peta bulan dan terletak 22.1 Selatan 12.7 Timur.
kemudian disahkan melalui pemerhatian. Seneca melaporkan melihat Sirms
berwarna merah di Rom, Ptolemy pula melihat warna kemerahan di Iskandariah dan Schmidt pada 1841 nampak warna putih selepas warna kuning beberapa hari sebelumnya. HUSNU MUFID
Dalam keterangan dan gambar mengenai Andromeda, beliau memasukkan ‘A Little Cloud ’yang sebenarnya adalah Andromeda Galaxy M31. Dalam bukunya, beliau juga menerangkan mengenai gugusan Omicron Velorun IC 2391 sebagai ‘bintang nebulous ’ di Vulpecula, satu gugusan atau asteris yang kini dikenali sebagai Al-Sufi atau Gugusan Brocchi atau Collinder 399. Juga menggambarkan Awan Megellan sebagi Al-Bakr, lembu jantan putih di selatan Arab yang mana ia tidak kelihatan dari Utara Arab karena latitudnya.

0 komentar:

Posting Komentar

silahkan komentar melalui emai
sialahkan saja melakukan demonstrasi, akan tetapi gunakanlah dengan cara-cara damai dan jangan sampai memacetkan jalan raya yang merugikan masyarakat